Telematyka i Internet Rzeczy (IoT) w łańcuchu dostaw - jak system monitorowania pojazdów GPS może pomóc w zarządzaniu flotą?

-
Telematyka oraz rozwiązania Internetu Rzeczy (ang. Internet of Things - Internet Rzeczy) przekształcają branżę transportu, spedycji i logistyki (TSL) w bardzo szybkim tempie. Jak podaje IDC w swoim raporcie ,,Worldwide Semiannual Internet of Things Spending Guide”, do roku 2020, wartość generowana przez Internet Rzeczy, będzie oscylować w granicach 1,5 biliona dolarów, a rynek monitorowania pojazdów będzie stanowił znaczącą część tej sumy, bo aż 344 milionów dolarów.

W Polsce wydatki na IoT mogą wzrosnąć nawet do 5,4 miliarda dolarów. Nic więc dziwnego, że ponad 70% osób decyzyjnych w firmach dostrzega wartość biznesową IoT. 

Koncepcja Internetu Rzeczy zakłada, że wyposażone w specjalne sensory przedmioty tworzą globalną sieć połączeń w celu rejestrowania informacji, komunikowania się pomiędzy sobą oraz przetwarzania i przesyłania danych. W firmach transportowych korzystających systematycznie z rozwiązań telematycznych, zgromadzone dane (BIG DATA) umożliwiają zwiększenie konkurencyjności i stają się „must have” dla biznesu. Dzieje się tak dlatego, że zebrane dane dzięki analizie, mogą zostać wykorzystane w celu optymalizacji procesów i kosztów oraz zwiększenia kontroli nad flotą pojazdów.

Technologia kontroli pojazdów w ruchu

Menedżerowie flot, dzięki rozwiązaniom opartym na Internecie Rzeczy, mogą w łatwy sposób koordynować samochody dostawcze. Technologia GPS umożliwia pełną widoczność łańcucha dostaw i daje administratorowi pojazdów firmowych narzędzia umożliwiające śledzenie na bieżąco na mapie, gdzie w danej chwili znajduje się auto dostawcze oraz czy zamówiony towar dotarł w określone miejsce na czas.

Monitorowanie w czasie rzeczywistym za pomocą dedykowanej platformy jest nieocenionym narzędziem kontroli, pozwala na zyskanie przewagi operacyjnej i prowadzi do przekształcenia operacji łańcucha dostaw. Technologia jest bardzo łatwa w implementacji w każdej firmie, a menedżerowie flot samochodowych chwalą sobie rozwiązania IoT jako nieocenioną pomoc w lokalizowaniu i zarządzaniu taborem pojazdów – mówi Agata Żurek, Country Manager w ABAX Poland.

Szybka reakcja na nieprzewidziane okoliczności

Niezawodność i efektywność funkcjonowania łańcuchów dostaw są kluczowe dla firm. Utrzymanie wydajności pojazdu, a tym samym zapewnienie bezpiecznej i terminowej realizacji dostawy czy serwisu, pozwala przedsiębiorstwu osiągnąć sukces na rynku. W przypadku trudności w realizacji zamówienia, technologia monitorowania GPS aut dostawczych umożliwia przewidywanie potencjalnych problemów, szybszą reakcję oraz wydajniejsze rozwiązanie, co przekłada się na zadowolenie klienta.

Kiedy samochód dostawczy ulegnie kolizji lub uszkodzeniu w drodze do klienta, logistyka dostarczenia pojazdu do stacji serwisowej, która ma doświadczenie i zdolność do obsługi tego problemu, a także wszelkie wymagane części, może stanowić wyzwanie. A jeśli czas naprawy rozciąga się od godzin do dni, lub wręcz tygodni, firmy muszą opłacić nocleg i wyżywienie kierowcy w danej okolicy. Obecność rozbudowanej sieci połączeń, gdzie urządzenia IoT sprawnie komunikują się ze sobą i przesyłają dane, dostarcza firmom transportowym wiele korzyści.

Administrator mając podgląd na mapie, może w szybki sposób zareagować i podstawić samochód zastępczy. Jeśli menedżer floty potrzebuje skontaktować się z paroma kierowcami jednocześnie, może skorzystać z usługi dostępnej w systemie i automatycznie wysłać wiadomość do wszystkich pracowników naraz, zamiast dzwonić do każdego z osobna. Sortowanie, filtrowanie i grupowanie aut za pomocą funkcji etykiet ułatwia wyszukiwanie danego pojazdu i szybki podgląd swojej floty na mapie – mówi Agata Żurek, Country Manager w ABAX Poland.

Terminowe dostarczenie przesyłki

Niedostarczenie towaru wpływa negatywnie na relacje z klientami, a co więcej może pociągnąć za sobą konsekwencje prawne. Zgodnie z art. 65 ustawy prawo przewozowe, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za opóźnienie w przewozie przesyłki. Zintegrowanie łańcucha dostaw poprzez technologię Internetu Rzeczy jest efektywnym sposobem, aby dana przesyłka dotarła do odbiorcy w jak najkrótszym czasie.

Popularnością wśród menedżerów flot niezmiennie cieszy się funkcja wyznaczania stref na mapie czyli tzw. geofencing. Osoba odpowiedzialna za samochody firmowe może ustawić obszar poruszania się samochodów dostawczych i otrzymywać powiadomienia w przypadku przekroczenia przez kierowcę ustalonej strefy. Równie przydatną usługą jest możliwość informacji w czasie rzeczywistym o natężeniu ruchu – mówi Agata Żurek, Country Manager, ABAX Poland. Obie te funkcje pozwalają zbadać i poprawić efektywność pracy poprzez zwiększenie kontroli nad czasem pracy i obowiązkami pracowników.

Telematyczne rozwiązania pomogą w przypadku sporu z klientem

Firmy kurierskie korzystające z rozwiązań telematycznych mogą w przypadku sporu wykorzystać zgromadzone dane. Zamiast tracić czas na poszukiwanie dowodów, firma ma możliwość pobrania automatycznego raportu trasy.

System monitorowania pojazdów wykorzystujący technologię GPS pozwala na odtworzenie ruchu wszystkich pojazdów w określonym obszarze i czasie. Jest to doskonałe narzędzie, by sprawdzić czy zlecenie zostało wykonane we właściwym miejscu i czasie, co ułatwia reagowanie na uwagi kontrahentów – mówi Agata Żurek, Country Manager, ABAX Poland.

Optymalne rozwiązanie dla łańcucha dostaw

Tworzenie najbardziej optymalnych tras przejazdu, wykluczenie nieautoryzowanych przebiegów oraz możliwość cyfrowego zapisu informacji o taborze aut są przydatne zarówno w małych, jak i dużych firmach. Za pomocą systemu dostępnego z każdego urządzenia podłączonego do internetu, menedżer floty może ustawić przypomnienia SMS czy email dla ważnych zadań.

Osoby odpowiedzialne za samochody w firmie mogą w intuicyjny sposób zwiększyć terminowość świadczonych usług transportowych dzięki systemowi do monitorowania i lokalizacji GPS. Wykorzystanie funkcji powiadomień pomaga firmom zmniejszyć koszty utrzymania floty dzięki m.in. rzadszym serwisom samochodów i sprawniejszej kontroli paliwa.

Ponad połowa przedsiębiorstw przewiduje zwiększenie dochodów dzięki danym pozyskanym z rozwiązań IoT w swojej firmie. Według badań Cisco, trzy najistotniejsze korzyści płynące z rozwiązań Internetu Rzeczy to zadowolenie klientów (70%), sprawność operacyjna (67%) oraz poprawa jakości produktów i usług (66%).

(Źródło: Magazyn Transport i Spedycja)