Jaki jest dress code w Polsce i w Norwegii – czyli w czym chodzimy do pracy?

autor -
Jak ubierasz się na co dzień do pracy? Dress code, czyli styl ubierania się do pracy, wydaje się różnić w firmach norweskich od tego, który znamy w Polsce. O ile w małych firmach w Polsce, częściej można spotkać ludzi ubranych w szorty i zwykły t-shirt, o tyle w większych korporacjach rzadkim widokiem będzie pracownik ubrany w strój casual (sportowy).

Zasady ubioru do pracy w Polsce zależą w dużej mierze od wielkości firmy, branży oraz zajmowanego stanowiska. Czy spotkałeś się z regulaminem zawierającym dress code? Całkiem być może Twoja odpowiedź na to pytanie będzie pozytywna. W Polsce styl ubioru do pracy jest często utożsamiany z szacunkiem i wpływa na to czy będziemy odbierać daną osobę jako kompetentną, czy też nie. W Norwegii, dress code jest dość swobodny – bez garnituru i krawatu. Nie obowiązują również zasady co do długości spódnic, koloru stroju czy też wysokości szpilek.

Dress code w upalne dni

Najłatwiej dostrzec różnice wiosną, czy też latem. Wielu pracowników w Polsce zastanawia się co powinien ubrać w upalne dni, aby spełnić wymogi dress code’u i uniknąć wpadki lub nawet reprymendy od szefa. Pomimo tego, że polscy szefowie najczęściej odpowiadają, że nie mają sztywnych zasad ubioru, to zaraz później wyliczają jakie np. kolory czy materiały powinno unikać się przychodząc do pracy.

W Norwegii pracodawca podchodzi bardziej liberalnie do stylu ubioru. Nie ma znaczenia czy spódnica jest przed lub za kolano, jakiego koloru są spodnie, czy też materiał z jakiego wykonana jest bluzka.

Jak się nosi w ABAX, czyli zachowanie, nie szata zdobi człowieka

W ABAX spotkać można pracowników noszących japonki czy sandały i nikogo to nie dziwi. Ogólnie polityką norweskiego producenta systemów GPS do monitorowania pojazdów, maszyn, sprzętu i zarządzania projektami, jest swoboda ubioru. Jeśli ktoś ma ochotę chodzić w szortach, to niech chodzi. Nie mamy zasad dotyczących dress code’u. Jednakże warto również dodać, że ważne jest zaufanie do pracownika w podejmowaniu przez niego działań właściwych do sytuacji. Pracownik sam potrafi dokonać wyboru co należy ubrać na spotkanie biznesowe z Klientem, do biura, czy też inny rodzaj aktywności.